طرح مسئولیت اجتماعی اسنپ مارکت؛ همراهی با خانواده های کم بضاعت
به گزارش مجله ابوذریون، خیریه طلوع بی نشان ها در سال 1384 فعالیت خود را با تمرکز بر اعتیاد، حمایت از خانواده های بهبودیافتگان از اعتیاد، خانوارهای کم بضاعت و بچه ها کار شروع نموده است و امروز 300 خانوار بهبود یافته در تهران، حدود 300 خانوار در سایر شهرها تحت پوشش و حمایت دائمی این خیریه هستند و فارغ از آن حمایت از 500 خانوار (خارج از فهرست حمایت پذیران دائمی) از فعالیت های این خیریه است. اسنپ مارکت نیز طی سالیان گذشته در این خیر همراه این خیریه شده است و به عنوان یک مجموعه با تنوع بسیار گسترده از محصولات سوپرمارکتی تصمیم گرفت تا بخشی از سود و محصولات خود را به صورت روزمره و هفتگی به سفره نیازمندان ببخشد.
ماه رمضان فرصتی برای همه مسلمانان است تا برای خیر جهان و آخرت خود قدمی برداند و این ماه خیر بهانه ای شد تا اسنپ مارکت اعلام کند که به تعهد خود نسبت به جامعه پایبند است و تنها در رمضان 1401 با همکاری خیریه طلوع بی نشان ها با ارائه سبدی از ارزاق 600 خانواده کم بضاعت را همراه نموده و امیدوار است از این پس نیز با قدرت بتواند به این جهت ادامه داده و یا با به تصویر کشیدن نتیجه این جهت خیر موجب ایجاد انگیزه برای یاری به احتیاجمندان درعموم مردم و یا مجموعه های کوچک و بزرگ گردد. این جهت که اسنپ مارکت خود را در ابتدای راه آن می داند، هر هفته در قالب تامین مواد اولیه برای تهیه غذا کارتن خواب ها و بچه ها کار و ارائه ارزاق به خانواده های کم بضاعت صورت می گیرد. فعالیتی که باور دارد در آن تنها به عنوان واسطه بین مردم، این نهاد خیریه و اقشار آسیب دیده جامعه است.
بیرون خواب ها و خانواده های کم بضاعت
در هر جامعه ای بیرون خوابی عموماً به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه شهری محسوب می گردد که توانایی اندکی برای ساماندهی طبیعی زندگی اش دارد. شرایط خاص زندگی و درگیر شدن اغلب آن ها با اعتیاد فرایند ای است که طی آن فرد آسیب دیده در ابتدا احتیاجمند همراهی برای ترک اعتیاد است اما این تنها شروع جهت پرپیچ و خم بازگشت به زندگی اجتماعی و کانون خانواده است. آسیب های فردی و اجتماعی و عموماً متاثر شدن خانواده از اعتیاد یک فرد موجب می گردد این فرد به راحتی نتواند به زندگی اجتماعی و روال عادی بازگردد.
پخش غذا تنها کوچک ترین قدم برای شروع یک رابطه و شروع جهت بازگشت است.
در این بین خانواده های بهبود یافتگان، خانواده های کم بضاعت و بچه ها کار نیز بخش مهمی از پیکره ساختار اجتماعی هستند که تنها با حمایت و همراهی خیرین می توان از ورود دوباره و یا یک شروع رو به سقوط آن ها به چرخه های معیوب اجتماعی جلوگیری کرد.
ساختار مسئولیت اجتماعی اسنپ مارکت
سازمان ها باید به تناسب هویت، ساختار، ارزش ها و فعالیتش اقدام به تبیین مسئولیت اجتماعی خود نمایند. مسئولیت اجتماعی امری ست گره خورده با ساختارهای سازمانی که اگر با آن تطابق نداشته باشد، نمی تواند به درستی پیش رفته و یا به خاتمه برسد.
اهمیت و جهت مسئولیت اجتماعی در شالوده اسنپ مارکت نقش بسته است؛ کوشش برای تسهیل زندگی به وسیله خرید آنلاین، تامین احتیاج مصرف نمایندگان و تنوع کالا در شهرهایی که دسترسی گسترده به محصولات متفاوت کمتر است و ارائه کالا با قیمت های به صرفه با هدف بزرگ تر کردن سبد خرید کاربران و مردم، مجموعه تعاریفی است که در ساختار این مجموعه نقش بسته است و بر این اساس مسئولیت اجتماعی در این مجموعه از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است.
این مجموعه بیش از 3 سال است که با هدف تسهیل زندگی مردم، به وسیله خرید به صرفه، متنوع و آسان راه اندازی شده و در شهرهای تهران، اصفهان، قزوین، مشهد، یزد، قم، ارومیه، البرز، شیراز و اهواز، این امکان را ایجاد نموده تا کاربران تا از نزدیک ترین هایپراستار مورد نظر اقدام به خرید محصولات سوپرمارکتی، لوازم آرایشی و بهداشتی نمایند.
اسنپ مارکت روزانه هزاران سبد خرید را به دست خریداران و کاربران می رساند، اما سبد احتیاجمندان و اقشار آسیب دیده و کم بضاعت خالی ست؛ همین نگاه موجب شد تا هر روز علاوه بر جهت خانه کاربران، جهتی تازه برای همراهی خانواده های کم بضاعت، بچه ها کار و افراد درگیر اعتیاد باز گردد. صدای دست های از دریچه اسنپ مارکت، روایت دستانی ست که با مهر به شنیدن صدای دستان خانواده های کم بضاعت، بچه ها کار و افراد درگیر اعتیاد می نشینند.
اهمیت مسئولیت اجتماعی
هر سازمان در ابتدا هدف و مسئولیت سودآوری دارد، اما توجه و تمرکز بر مسئولیت اجتماعی از اموری و تعهداتی است که به ذی نفعان خود دارند. ذی نفعان هر سازمان کارمندان، رسانه ها، نهادها و ... نیز هستند که توجه و تعهد اجتماعی هر سازمان را از آن طلب می نمایند و در بلند مدت توجه و تمرکز بر مسئولیت اجتماعی در نگاه مخاطب وجه تمایز مهمی برای آن خواهد بود.
منبع: فرارو