ماجرای یارانه 400 هزار تومانی چیست؟، مشمولان یارانه تازه چه کسانی هستند؟

به گزارش مجله ابوذریون، به گزارش خبرنگاران، حذف ارز 4200 تومانی در بودجه 1401 همزمان شد با وعده پرداخت یارانه تازه. قرار شد 100 هزار میلیارد تومان اعتبار ارز ترجیحی حذف گردد و در قالب یارانه نقدی 400 هزار تومانی به مردم پرداخت گردد. وعده ای که امروز معاون مالی رئیس جمهور هم آن را تکرار کرد.

ماجرای یارانه 400 هزار تومانی چیست؟، مشمولان یارانه تازه چه کسانی هستند؟

محسن رضایی امروز در گفتگویی اعلام نموده که با حذف ارز 4200 تومانی، یارانه تازهی به مردم پرداخت می گردد که مبلغ آن بین 300 تا 400 هزار تومان است که بر اساس دهک عایدیی افراد پرداخت می گردد.

البته رضایی گفته رقم دقیق یارانه تازه معین نیست و مبلغ 400 و 300 هزارتومان اعلامی، برآورد کارشناسان است و هنوز قطعی نشده و به زودی رقم قطعی را اعلام می کنیم.

مشمولان یارانه تازه چه کسانی هستند؟

آنگونه که محسن رضایی وعده داده یارانه تازه تنها به پنج دهک عایدیی اول جامعه پرداخت می گردد. مبلغ این یارانه برای سه دهک اول عایدیی جامعه ماهی 400 هزار تومان است و برای دو دهک چهارم و پنجم 300 هزار تومان است.

این یعنی یک خانواده چهار نفره که جزو سه دهک اول است ماهانه یک میلیون و 600 هزار تومان یارانه می گیرند و مبلغ این یارانه یاری معیشتی برای خانواده چهار نفره دهک چهارم و پنجم هم ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان است.

بر این اساس دهک های عایدیی ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم یارانه تازه را دریافت نمی نمایند.

یارانه تازه نقدی است یا کالایی؟

هنوز معین نیست که یارانه ای که محسن رضایی وعده پرداخت آن را داده نقدی است یا در قالب کالابرگ (کوپن) پرداخت می گردد. چون او گفته همان پولی که قبلا در قالب دلار 4 هزار و 200 تومانی به تجار داده می شد، الان همان پول به صورت کالابرگ در اختیار مردم قرار می گیرد.

البته رضایی گفته در دو ماه اول این یارانه در قالب نقدی و به عنوان یاری معیشتی به مردم پرداخت می گردد. اما از ماه سوم مردم به جای یارانه نقدی کالا برگ دریافت می نمایند.

اگرچه مدت هاست مساله پرداخت کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح شده اما به نظر می رسد دولت رئیسی در چند ماه آینده این وعده را عملی کند. چون هم معاون مالی رئیسی امروز مساله پرداخت کالا برگ را مطرح نمود، هم رئیس مجلس و هم وزیر اقتصاد در مجلس تاکید نمود که در کنار یارانه نان، برای تهیه کالاهای اساسی به مردم کالابرگ داده می گردد.

در کدام دهک عایدیی قرار داریم؟

قرار است پنج دهک اول جامعه، یارانه 300 و 400 هزار تومانی را دریافت نمایند. اما مردم چگونه باید بدانند در کدام دهک عایدیی قرار دارند؟ مبنای دهک بندی افراد عایدی ماهانه آنهاست. بر اساس این عایدی افراد به 10 دهک عایدیی تقسیم می شوند.

براساس آمارهای سال گذشته مرکز آمار ایران، اگر عایدی خانوار زیر یک میلیون تومان باشد، خانوار جزو دهک اول جامعه قرار گرفته است و جزو. فقیرترین دهک های جامعه محسوب می گردد.

با عایدی ماهانه یک میلیون و 700 هزار تومانی خانواده جزو دهک دوم است و اگر عایدی خانوار به دو میلیون برسد، جزو دهک سوم محسوب می شوند. افراد حاضر در دهک چهارم عایدی ماهانه سه میلیونی دارند و اگر این عایدی به 3.5 میلیون تومان برسد خانوار در دهک پنجم یا میانی قرار می گیرد.

بر این اساس اگر عایدی ماهانه خانوار بین 700 هزار تومان تا 3.5 میلیون تومان باشد، مشمول یارانه تازه می شوند. اما بالای این عایدی شامل یارانه نمی شوند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2237

به "ماجرای یارانه 400 هزار تومانی چیست؟، مشمولان یارانه تازه چه کسانی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای یارانه 400 هزار تومانی چیست؟، مشمولان یارانه تازه چه کسانی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید