مسکو از سفر موگرینی چه انتظاراتی دارد؟

به گزارش مجله ابوذریون، وزارت امور خارجه روسیه انتظار دارد اتحادیه اروپا نیز به پیشنهادات مسکو برای همکاری های متقابلا سودمند واکنش نشان داده و گامی برای برطرف تیرگی روابط دوجانبه بردارد.

مسکو از سفر موگرینی چه انتظاراتی دارد؟

با تور عمان بهار 99 از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزوایسیمایا گازیتا در تحلیلی می نویسد: فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست بین المللی و امنیتی قرار است امروز در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ملاقات و مصاحبه کند. برغم اختلافات بین مقامات بروکسل و مسکو در مورد بعضی موضوعات بین المللی، بخصوص بحران اوکراین، هر دو طرف امیدوارند که این مصاحبه سازنده بوده و باعث تیرگی موجود در روابط دوجانبه را از بین ببرد.

سفر خانم موگرینی به مسکو که به دعوت سرگئی لاوروف انجام می گردد، نخستین سفر بعد از انتصاب مجدد وی به سمت نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاسی و امنیتی در سال گذشته است. این سیاستمدار ایتالیایی از سال 2014 به این طرف، این مسئولیت را برعهده دارد.

بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه و دفتر روابط خارجی اتحادیه اروپا، طیف وسیعی از مسئل بین المللی، از مسائل مربوط به اوضاع در اوکراین و همکاری های مالی دوجانبه گرفته تا فرایند اوضاع پیرامون توافقنامه هسته ای ایران و مناقشه نظامی در سوریه، در ملاقات موگرینی و لاوروف مورد آنالیز و گفتگو قرار می گیرد.

مقامات مسکو امیدوارند که مصاحبهها با این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا پیرامون این مسائل بین المللی سازنده باشد، برای اینکه روسیه به داشتن روابطی باثبات، مستحکم، قابل پیش بینی و مستقل از سیاست سایر کشورها، با اتحادیه اروپا علاقه مند است، چرا که کشورهای عضو این سازمان اصلی ترین شرکای خارجی روسیه در بسیاری از جهت گیری ها محسوب شده و روسیه برای روابط خود با آنها اهمیت زیادی قائل است.

اوکراین؛ اصلی ترین مشکل در روابط روسیه و اتحادیه اروپا

به نوشته این روزنامه، اصلی ترین سنگ زیربنای اختلافات روسیه و اتحادیه اروپا، بحران اوکراین است. وزارت امور خارجه روسیه بارها از مقامات بروکسل خواسته تا به خودداری دولت اوکراین از اجرای توافقنامه مینسک برای حل و فصل اوضاع در شرق این کشور و همچنین افزایش تمایلات افراطی ملی گرایانه، نقض آزادی بیان و حقوق روزنامه نگاران در اوکراین توجه کند، به عقیده مقامات مسکو، اتحادیه اروپا این مسائل را جدی نگرفته و چشم خود را به روی واقعیات در حال رخ دادن در اوکراین بسته است.

این در حالی است که خانم موگرینی از طرف اتحادیه اروپا، همچنان به نقدها خویش از مسکو در رابطه با پیوستن شبه جزیره کریمه به ترکیب فدراسیون روسیه و نقش داشتن در اوضاع در مناطق شرق اوکراین ادامه داده و مسکو را عامل عدم تحقق توافقنامه مینسک، معرفی می نماید.

ایران، سوریه و تروریسم؛ عرصه همکاری مسکو و بروکسل

البته هم در مسکو و هم در بروکسل در یک مسئله توافق نظر دارند و آن اینکه روابط روسیه و اتحادیه اروپا بهترین دوران را نمی گذراند و هر دو طرف باید به همکاری در سایر جهات که دیدگاه آنها بر یکدیگر منطبق است، ادامه دهند که یکی از آنها مبارزه با تروریسم و همچنین جنایات سازمان یافته فرامنطقه ای است.

در واقع یکی از اصول روابط اتحادیه اروپا و روسیه مشارکت انتخابی است که بر اساس دیدگاه مقامات بروکسل، در شرایط کنونی همکاری با مسکو در سه مسئله بین المللی ضروری و مطابق با منافع اتحادیه اروپاست که این مسائل شامل: مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران، مبارزه با تروریسم و همچنین حل و فصل جنگ داخلی در سوریه می گردد.

این در حالی است که پیش از سفر خانم موگرینی به مسکو، طرف روسی از اتحادیه اروپا خواسته بود تا شکل مشارکت انتخابی را به نحوی اصلاح کند تا روابط دوجانبه تامین کننده منافع هر دو طرف باشد. این پیشنهاد از سوی ولادیمیر چوژوف نماینده دائم روسیه در مقر اتحادیه اروپا مطرح شده بود. وی گفته بود: مشارکت انتخابی در شرایط خاصی که ما جهت گیریها و طرحهایی را بر اساس منافع دوجانبه برای همکاری برگزنیم، خوب بود، ولی زمانی که یکی از طرفین این انتخاب را بر اساس دیدگاه خود انجام داده و سپس آن را به طرف دیگر تحمیل کند، کارآیی نداشته و مفهوم اصلی خود را از دست می دهد.

با توجه به این مسئله، اکنون توپ در زمین اتحادیه اروپاست، برای اینکه روسیه سال گذشته بسته پیشنهاداتی برای همکاری را برای کمیسیون اروپایی ارسال نموده بود که تا به امروز پاسخی برای آن دریافت ننموده و مقامات مسکو انتظار دارند که در جریان سفر فدریکا موگرینی، بالاخره مواضع اتحادیه اروپا در این رابطه را از زبان او بشنوند.

اتحادیه اروپا تحت تاثیر مواضع آمریکاست

ولادیسلاو بیلوف نائب رئیس موسسه اروپا در آموزشگاه علوم روسیه در مصاحبه با خبرنگار نیزاویسیمایا گازیتا یادآور شده است که موفقیت مذاکرات روسیه و اتحادیه اروپا به دیگر بازیگران عرصه بین المللی نیز بستگی دارد. وی گفته است: حقیقت این است که اتحادیه اروپا و روسیه دارای نقاط مشترک زیادی هستند، ولی فرایند حل و فصل مناقشات بین المللی به کشورهای ثالث نیز بستگی دارد. در همین رابطه هم هست که تا به امروز دو طرف نتوانسته اند به دیدگاه مشترکی در زمینه حل بحران در اوکراین و یا توافقی در مورد حل و فصل مناقشه نظامی در سوریه دست یابند، بخصوص آنکه کشورهای اتحادیه اروپا بشدت تحت تاثیر مواضع آمریکا در قبال این مسائل هستند.

به عقیده این کارشناس، در این رابطه مصاحبههای موگرینی و لاوروف در مسکو، قبل از هر چیز از آن جهت مفید است که به طرفین امکان درک بهتری از مواضع یکدیگر، بدون تاثیرگذاری طرف های ثالث را می دهد، هرچند در جریان این مذاکرات بعید است که توافق خاصی بین مسکو و بروکسل صورت بگیرد، ولی می تواند در بهبود شرایط کنونی روابط دوجانبه موثر باشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 918

به "مسکو از سفر موگرینی چه انتظاراتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو از سفر موگرینی چه انتظاراتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید