چرا باید لباس های نو را شست؟

به گزارش مجله ابوذریون، روزنامه خراسان: نو بودن و تازگی برای همه آدم ها خوشایند است و پوشیدن لباس نو این حس را تقویت می نماید، اما از آن جا که نمی دانید لباس های نو چه جهتی را طی نموده است و در جهت فراوری از چه مواد و رنگ های شیمیایی برای ساخت آن استفاده و توسط چه افرادی پرو شده است باید مراقب باشیم که با پوشیدن این لباس ها دچار بیماری نشویم. در ادامه به نکاتی که ضروری است لباس های نوی مان را قبل از به تن کردن بشوییم؛ می پردازیم.

چرا باید لباس های نو را شست؟

حساسیت های پوستی

راش پوستی نوعی درماتیت پوستی است که روز ها بعد از تماس با ماده حساسیت زا به وجود می آید و در این صورت نمی توان دلیلی برای آن یافت، اما اگر در چند روز گذشته لباس نو به تن نموده و بعد از آن دچار حساسیت پوستی شده اید به دنبال علت آن در لباس تان باشید. پارچه های مصنوعی، مانند پلی استر و نایلون حاوی میزان بیشتری از رنگ هاست که

می تواند دلیل حساسیت پوستی باشد بنابراین لباس نوی خود، به ویژه لباس های ورزشی را پیش از پوشیدن بشویید.

عرق کردن در لباس ورزشی باعث جذب سریع تر آن ها می گردد. به عنوان مثال هنگام تمرین ورزشی دچار خراشیدگی و آسیب می شوید و بعد از آن لباس نو به تن می کنید، رنگ از لباس نوی شما به زخم نفوذ و ایجاد حساسیت می نماید.

مواد شیمیایی سرطان زا

باورتان می گردد که مواد شیمیایی لباس های نو، سرطان زاست؟ مطالعه ای در سال 2014 در سوئد نشان داد که 94 درصد نمونه لباس های جمع آوری شده حاوی ترکیب شیمیایی به نام کینولین است. کینولین رشد تومور ها را در نمونه های آزمایشگاهی تحریک می نماید. این در حالی است که میزان زیادی از کینولین در پلی استر وجود دارد. از این رو، لباس های تهیه شده از آن باید به خوبی شسته گردد.

افزون بر این در مطالعاتی ارتباط بین مواد شیمیایی دیگر مانند نیتروآنیلین ها و بنزوتیازول ها با سرطان و مسائل دیگر سلامتی مشاهده شده است. راهکار پیشنهادی شست وشوی لباس ها می تواند میزان مواد شیمیایی موجود در آن ها را کاهش دهد. مواد ضد لک، ضد چروک، نرم نماینده ها و تثبیت نماینده های رنگ، گزینه هایی است که می توان در گروه مواد مضر قرار داد.

نکته

توجه به شست وشوی لباس بچه ها باید بیشتر باشد، زیرا بچه ها نسبت به نوع و جنس لباس حساسیت بیشتری دارند و نمی دانیم که این لباس چه مدت در مغازه و ویترین مانده است و چه کسانی به آن دست زده اند.

از طرفی هر لباس زیبایی همه را به سمت خود جذب می نماید تا برای لحظه ای، آن را لمس نمایند، اگر شما لباس زیبایی خریداری نموده اید که پشت ویترین توجه همه را جلب نموده است، در شستن آن قبل از به تن کردن نوزاد شک نکنید. در شست و شوی این لباس ها باید از شوینده های مناسب بهره ببرید و پیشنهاد ما به شما استفاده از کمی سرکه است.

منبع: برترین ها
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 457

به "چرا باید لباس های نو را شست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید لباس های نو را شست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید