کارهایی که شما نباید بعد از خوردن غذا انجام دهید

به گزارش مجله ابوذریون، همه ما عادت های مشخصی داریم - بعضی خوب و بعضی بد و ما چنان با آنها مانوس شده ایم که در مدت خیلی کم بخش اجتناب ناپذیری از زندگی ما شده اند. این مقاله به بعضی از این عادت ها که باید بعد از خوردن غذا اجتناب شوند اشاره می نماید.

کارهایی که شما نباید بعد از خوردن غذا انجام دهید

منبع:راسخون

همه ما عادت های تعیینی داریم - بعضی خوب و بعضی بد و ما چنان با آنها مانوس شده ایم که در مدت خیلی کم بخش اجتناب ناپذیری از زندگی ما شده اند. این مقاله به بعضی از این عادت ها که باید بعد از خوردن غذا اجتناب شوند اشاره می نماید.

آیا می دانید؟

هضم حتی قبل از این که ما چیزی بخوریم آغاز می گردد چون وقتی ما می بینیم، بو می کشیم و یا حتی در خصوص بعضی غذاهای لذیذ فکر می کنیم بزاق دهان آغاز به ترشح در دهان ما می نماید که قدم اولیه در هضم است.

عادت ها سبک زندگی ما را شکل می دهند و سبک زندگی تعیین می نماید که زندگی ما سالم و یا ناسالم است. عادت ها تعداد خیلی زیادی دارند و از فردی به فردی دیگر از نظر زمان و روش انجام فرق می نمایند. اگر چه عادت های بد در تمام مواقع بد هستند اما بعضی عادت های خوب هم ممکن است در شرایط های ویژه ای مضر شوند. هدف اینجا ترساندن شما در خصوص عادت هایتان نیست بلکه مطلع ساختن شما در خصوص چیزهای ویژه ای است که هرگز در شرایط های تعیین به خوبی انجام نشده اند. این نکته ما را به هدف اصلی مان می رساند یعنی کارهایی که شما نباید بعد از خوردن غذا انجام دهید. سیستم گوارشی ما به حد کافی قوی است تا آنچه را که ما می خوریم جذب کند و آن را به درستی هضم کند و تمام مواد غذایی ضروری را جذب کند اما هم زمان هم خیلی حساس است و نمی تواند وظیفه خود را اگر با چیزی مسدود شده باشد انجام دهد. در نتیجه بعضی کارها اینجا آورده شده اند که باید وقتی غذای خود را تمام کردید از آنها اجتناب کنید.

کارهایی که از انجام فوری آنها بعد از غذا باید اجتناب کنید :

*لطفاً به خاطر داشته باشید افرادی که شکم حساسی دارند نسبت به چیزهایی که در بخش های زیر ذکر شده است در مقایسه با دیگران مستعدتر و حساس ترند.

مسواک زدن دندان هایتان :

من با این واقعیت موافقم که مسواک زدن دندان هایتان قبل از رفتن به خواب یک اجبار در روش زندگی سالم است. اما مسواک زدن دندان تان درست بعد از شام و یا بعد از هر وعده غذایی به شدت برای دندان شما مضر است. مسواک زدن بعد از خوردن غذا لایه های مینا را روی دندان شما می ساید. علاوه بر این وقتی شما غذاهای اسیدی و یا آنهایی که قند خیلی زیادی دارند را می خورید و یا می آشامید حتی موضوع خطرناک تر می گردد. برای حفاظت از مینای دندان حداقل 30 دقیقه صبر کنید و به دهان فرصت دهید تا بزاق کافی ترشح کند که اسیدیته غذایی را خنثی نموده و در نتیجه مینای دندان را نرم کند.

آشامیدن آب بیش از حد :

این حقیقت دارد که فرد باید روزانه 8 لیوان آب بنوشد تا سالم بماند. اما قورت دادن آن درست بعد از خوردن چیزی و یا حتی در طول وعده های غذایی ممکن است در هضم غذا اختلال ایجاد کند. نوشیدن بیش از حد آب بعد از غذا و یا در میان آن ممکن است با سطح طبیعی اسید و صفرا که برای هضم مناسب ضروری هستند تداخل کند. علاوه بر این، آشامیدن آب سرد ممکن است سرعت هضم را کاهش دهد و موجب درد شکم در افراد حساس گردد. سعی کنید در مقابل نوشیدن آب حداقل یک ساعت بعد از غذا مقاومت کنید و از آشامیدن آن به هنگام خوردن غذا اجتناب کنید.

رانندگی :

هضم به میزان خون زیادی احتیاج دارد و خون بیشتر در قسمت گوارشی متمرکز شده است. متعاقباً مغز به طور موقت محروم از خون کافی است که منجر به کمبود تمرکز می گردد. هم چنین به خاطر اشباع، شما احساس خواب آلودگی می کنید و رانندگی با چشمان خواب آلود هرگز ایمن نیست. در نتیجه خود را فوراً بعد از این که غذا میل کردید مجبور به رانندگی نکنید. وقفه ای داشته باشید و به بدن اجازه دهید که کار طبیعی خود را انجام دهد و بعد از یک یا دو ساعت در خصوص رانندگی فکر کنید.

پیاده روی کردن :

اگر چه صد قدم پیاده روی کردن بعد از خوردن غذا سالم است اما انجام دادن آن فوراً بعد از غذا درست نیست. انجام این کار برای سیستم گوارشی سخت می سازد که مواد مغذی را از غذا جذب کند. علاوه بر این، خون به سمت اعضا دیگر بدن مثل پاها، دستها و غیره جریان خواهد یافت و میزان جریان خون ناکافی را که برای هضم مناسب، احتیاج است برای بخش گوارشی باقی خواهد گذاشت. هم چنین بعضی افراد ممکن است اگر درست بعد از مصرف غذا پیاده روی نمایند، احساس گیجی و حالت تهوع بنمایند.

خوابیدن :

رفتن به تختخواب درست بعد از خوردن غذا منجر به هضم نامناسب و مسائل معده ای و روده ای متعدد خواهد شد. ماهیچه باسطه که بالای شکم است باز خواهد شد و به اسید اجازه می دهد که دوباره به مری برگردد و به آن آسیب بزند. علاوه بر این، چنین عادتی باعث خواهد شد که شما هم وزن بیشتر به دست آورید. در نتیجه یک یا دو ساعت منتظر بمانید و سپس چرت بزنید.

سیگار کشیدن :

سیگار کشیدن تمام مواقع برای سلامتی بد است در نتیجه بعد از غذا هم بد است. گردش خون در جهت گوارشی بعد از غذا در حال افزایش است و تعدادی از اجزا تشکیل دهنده مضر سیگار در این دوره جذب می شوند که موجب آسیب زدن به اعضا مهم مثل کبد، مغز و رگهای خونی می شوند.

خوردن چای :

بسیاری از ما عادت به خوردن جرعه ای چای درست بعد از نهار یا شام را داریم. اما مطمئن شوید که از این عادت هر چه زودتر که ممکن است خلاص شوید چون واقعاً ناسالم است. برگهای چای دربرگیرنده میزان زیادی اسید هستند که مانع هضم پروتئین موجود در غذا می شوند. برترین زمان برای مصرف چای حداقل یک ساعت بعد از خوردن غذا است.

حمام کردن :

اگر شما بعد از خوردن غذا حمام بکنید جریان خون به سمت دستها، پاها و بدن افزایش می یابد. بنابراین میزان خون اطراف منطقه شکم کاهش خواهد یافت در نتیجه سیستم گوارشی را ضعیف می نماید و موجب گوارش کند و آهسته می گردد. بنابراین یا قبل از غذا دوش بگیرید و یا حداقل 1 تا 2 ساعت صبر کنید تا غذای مصرف شده هضم گردد.

ورزش کردن :

بعد از خوردن غذا، تمام جریان خون و اعضا درگیر در فرآیند برای فرآیند گوارش متمرکز شده اند. اگر شما بعد از خوردن غذا ورزش بکنید، آن با کاهش جریان خون بر متابولیسم بدن تأثیر می گذارد و موجب سختی در هضم مواد مغذی غذا می گردد. حداقل 2 تا 3 ساعت بعد از خوردن غذا صبر کنید و سپس ورزش خود را آغاز کنید.

شل کردن کمربند :

اگر چه در این مورد سند علمی وجود ندارد اما گفته می گرددکه شل کردن کمربند فوراً بعد از خوردن غذا ممکن است موجب در هم گیر انداختن و مسدود کردن روده ها گردد و به فرآیند گوارش و هاضمه ضربه بزند. برای جلوگیری از این امر، به خاطر داشته باشید که کمربند خود را قبل از هر وعده غذایی شل کنید.

خوردن میوه ها :

مصرف میوه ها در هر زمانی از روز خوب است به جز مصرف آنها فوراً بعد از هر وعده غذایی. خوردن میوه ها درست بعد از غذایتان ممکن است شکم شما را با هوا پر کند و موجب نفخ و باد کردن آن بگردد. هم چنین زمان می برد که آنها به جهت گوارشی برسند در نتیجه کل فرآیند هضم را به هم می ریزند. برای جلوگیری از رودل و دیگر مسائل هاضمه، مصرف میوه خود را برای قبل و یا بعد از 1 تا 2 ساعت بعد از غذا تنظیم کنید.

اگر شما از تمام کارهای گفته شده در بالا، بعد از خوردن غذا اجتناب کنید آن قطعاً موجب می گردد که هضم شما آسان گردد و احتمالاً شما در خطر کمتر هر گونه مسائل هاضمه خواهید بود. زمان بیشتری به بدن خود بدهید تا با تغییراتی که شما در برنامه روتین روزمره خود ایجاد نموده اید سازگار گردد و تفاوت را ببینید.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1971

به "کارهایی که شما نباید بعد از خوردن غذا انجام دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارهایی که شما نباید بعد از خوردن غذا انجام دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید