کاهش مصرف نمک، خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش نمی دهد

به گزارش مجله ابوذریون، پژوهشگران گفتند هیچ مدرک قطعی نیافته اند که نشان دهد کاهش مصرف نمک، خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را در افراد سالم کاهش می دهد.

کاهش مصرف نمک، خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش نمی دهد

نمک نخوردن برای مبتلایان به بیماری های قلبی مثل نمک به زخم پاشیدن است. بیشتر افراد رغبتی به غذاهای بی نمک ندارند و حتی بعضی معتقدند که به رغم توصیه پزشکان، مصرف نمک برای سلامتی مفید است. نمک چاشنی اصلی غذای سفره در کشورها و جوامع مختلف محسوب می گردد.

مطالعه ای تازه که روز پنجشنبه منتشر شد، باورهای پیشین درباره مصرف نمک را به چالش می کشد. این مطالعه نشان داد کاهش مصرف سدیم در افراد مبتلا به نارسایی قلبی - شش میلیون بزرگسال آمریکایی به آن دچادرند - خطر مرگ ومیر را افزایش می دهد.

نیویورک پست گزارش داد که مصرف بیش از حد نمک، با فشارخون بالا، بیماری قلبی و سکته مرتبط است و همین امر سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) را واداشت است که به آمریکایی ها توصیه کند نباید روزی بیش از 2.3 گرم سدیم مصرف نمایند. بزرگسالان آمریکایی در حالت عادی روزانه 3.4 گرم سدیم مصرف می نمایند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه کریتون در اوماهای نبراسکا به این نتیجه رسیدند که پایین بودن اندازه سدیم در رژیم غذایی، برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی خطرناک است؛ خبری خوب برای چنین بیمارانی که دوست داشته باشند نمک بیشتری روی غذایشان بپاشند!

دکتر آنیرود پالیچرلا، نویسنده ارشد این مطالعه و رزیدنت داخلی این دانشگاه، در بیانیه ای گفت: یافته های ما نشان داد که محدود کردن مصرف سدیم در رژیم غذایی به کمتر از اندازه معمول، بر مدیریت نارسایی قلبی اثر معکوس می گذارد.

به نوشته نیویورک پست، این پژوهشگران 9 کارآزمایی تصادفی کنترل شده را که بین سال های 2008 تا 2022 اجرا شده بود - به اضافه آزمایشی که در سال 1991 منتشر شد - همراه با داده های سدیم دریافتی و اطلاعات مربوط به مرگ ومیر بیماران و بستری شدن های آنان، آنالیز کردند.

این مطالعه که در نشست علمی سالانه کالج آمریکایی قلب و عروق با کنگره جهانی قلب و عروق ارائه شد، درمجموع آنالیز داده های نزدیک به سه هزار و 500 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی را در بر داشت.

دانشمندان دریافتند که احتمال مرگ و میر در بیمارانی که روزانه کمتر از 205 گرم سدیم مصرف می نمایند، 80 درصد بیشتر از بیمارانی است که مصرفشان بیشتر است، و به این نتیجه رسیدند که محدود کردن بیش از حد سدیم هیچ فایده ای برای این بیماران ندارد. اما هشدار دادند که یافته های این مطالعه، متضمن بی ضرر بودن مصرف آزاد نمک برای همه نیست.

دکتر پالیچرلا گفت: محدود کردن مصرف سدیم برای یاری به مدیریت نارسایی قلبی مفید است و نکته مهم، اندازه این محدودیت است. این مطالعه نشان می دهد که به جای محدود کردن بیش از حد سدیم، باید اندازه مطمئنی از آن را مصرف کرد.

با این حال، نتایج این مطالعه موید ادعاهای قبلی است که می گفت نمک دشمن ما نیست.

دکتر جیمز دی نیکولانتونیو، پژوهشگر قلب و عروق و نویسنده کتاب دردسر نمک، پیش تر به نیویورک پست گفته بود که با مصرف روزی شش گرم نمک، هیچ مسئله ای برای سلامتی پیش نمی آید.

او در سال 2017 گفته بود: امروز درک می کنیم که برداشت 40 سال پیش ما درمورد نمک اشتباه بود. درواقع، نمک دروازه تغذیه سالم است.

مطالعه ای در سال 2016 نیز به نتایج مشابهی رسید. پژوهشگران این مطالعه که در شهر نیویورک انجام شد، گفتند هیچ مدرک قطعی نیافته اند که نشان دهد کاهش مصرف نمک، خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را در افراد سالم کاهش می دهد. اما استدلال اداره بهداشت شهر نیویورک این است که محدود کردن مصرف نمک و پیروی از توصیه های مرتبط با آن قطعا تاثیرگذار است.

به گزارش نیویورک پست، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا در سال 2021 از صنایع غذایی خواست که اندازه سدیم موجود در محصولات خود را کاهش دهند تا از این راه تعداد مرگ و میرهای مرتبط با بیماری های قلبی کاهش یابد. طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده آمریکا، بیماری قلبی علت اصلی مرگ ومیر در این کشور است و فقط در سال 2021، 695 هزار و 547 نفر جان خود را به همین علت از دست داده اند.

توصیه کارشناسان این است که با مصرف میوه ها و سبزی های تازه و پرهیز از غذاهای تولید شده، بسته بندی و کنسروی، اندازه مصرف سدیم را محدود کنید.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2359

به "کاهش مصرف نمک، خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش مصرف نمک، خطر بروز حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید