آیا فروپاشی نظام جهانی نزدیک است؟

به گزارش مجله ابوذریون، ایرنا نوشت: محمد السعید ادریس تحلیلگر مصری در مقاله ای با اشاره به شرایط حاکم بر دنیا در پی شیوع ویروس کرونا نوشت: ناتوانی در اعلام موضع دنیای در مبارزه با ویروس همه گیر کرونا، جایی برای شک باقی نمی گذارد که ما اکنون نه تنها در دنیای بی فرمان زندگی می کنیم بلکه با از بین رفتن مبادی و ارزش های پایه گذاری شده پس از جنگ دنیای دوم ، نظام دنیای رو به فروپاشی است.

آیا فروپاشی نظام جهانی نزدیک است؟

وی در این مقاله که در روزنامه الاهرام مصر منتشر شد، اضافه نمود : جلسه اخیر شورای امنیت که به درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار و با دعوا و ناکامی خاتمه یافت، به مثابه خبر مرگ این نظام دنیای بود و این نتایج کاملا با تخمین های کارشناسان و دانشمندان در رشته های پزشکی، تکنولوژی، اقتصاد، علوم اجتماعی و علوم سیاسی در مورد پیامدهای خطرناک شیوع این ویروس مطابق بود.

نزاع ها در جلسه شورای امنیت به دلایلی بسیار تاکیدی بر تجزیه واحد رهبری دنیای است چرا که این جلسه بی نتیجه خاتمه یافت و دوم آن که نزاع ها میان 5 کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه یعنی رهبران کنونی نظام دنیای بالا گرفت به خصوص که این درگیری ها میان رؤسای هیات آمریکایی و چینی متمرکز بود.

تحلیلگر الاهرام ادامه داد: آنچه در این درگیری ها از حقیقت مواضع آمریکا و چین در شورای امنیت فاش شد و آنچه مقامات عالی رتبه این دو کشور اعلام کردند، جدیت وجود تجزیه دنیای را برملا می نماید که ظاهرا روی مدیریت درگیری با بیماری کرونا متمرکز شده بود اما در حقیقت حول تجزیه ارزش ها و اصول متمرکز است و این تجزیه تا درجه درگیری میان دو کتب اولیه آمریکایی - اروپایی و مکتب چینی مورد حمایت روسیه، کشورهای آسیایی و کشورهای لاتین پیش می رود. درگیری ای که در جوهره خود بر وجود دو جهت متمایز برای تشکیل دنیای پس از کرونا تاکید می نماید یک جهت غرب به رهبری ایالات متحده و دیگری جهت شرق به رهبری چین.

ادریس تاکید نمود: نحوه برخورد غرب با کرونا از منافع طبقه سرمایه داری دنیای که هدف آن تسلط بر دنیای سازی در دنیا است، سرچشمه می گیرد از این رو تمایل غرب به سرمایه گذاری بر کرونا از رهایی جوامع خود از بار توافق جمعی ناشی می گردد لذا با کندی و بی تفاوتی آگاهانه اولویت را به اقتصاد دادند.

وی اضافه نمود: اما چین، کره، مالزی، سنگاپور، ایران و دیگر کشورها با دیدگاهی دیگر وارد عمل شدند و اولویت را به مردم دادند هر چند که به قیمت افت سود مالی تمام گردد. از این رو به سرعت قرنطینه خانگی را اعمال و تمام کوشش ها را بر کنترل بیماری و نجات جان بیماران نه تنها در کشور خود که در همه کشورها متمرکز کردند.

این تحلیلگر مصری نوشت: آیا ممکن غرب بر این اساس که این اپیدمی طبق گفته دبیر کل سازمان ملل متحد تهدیدی برای بشریت، امنیت، صلح بین المللی محسوب می گردد، در مواضع خود بازنگری کند و به صدای عقل و استدلال گوش فرا دهد؟

وی ادامه می دهد: از میان این صداها، این روزها، صدای هنری کیسنجر دانشمند برجسته سیاسی و مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه اسبق ایالات متحده که همیشه یکی از مهم ترین ارکان ذهن استراتژیک آمریکا است، به گوش می رسد.

کیسنجر در گفت و گوی خود با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از دنیا و به ویژه ایالات متحده می خواهد از اکنون در دو جهت کوشش نمایند. نخست مبارزه با شیوع کرونا و مهار پیامدهای آن و دوم شروع طرحی برای حرکت به دنیای پسا کرونا.

وی با انتقاد از سران کشورهایی که با موضوع کرونا ملی گرایانه برخورد می نمایند، تاکید نمود که آمریکا در این شرایط باید در سه جهت حرکت کند. نخست تحکیم توانمندی دنیای در مبارزه با بیماری های واگیر دار به وسیله توسعه پژوهش های علمی، دوم کوشش برای مبارزه با زیان های اقتصاد دنیای در پی شیوع کرونا و سوم حمایت از اصول نظام لیبرالی.

ادریس با اشاره به صحبت های کیسنجر در خاتمه این سوال را مطرح می نماید که آیا دولت آمریکا و بیشتر کشورهای اروپایی حاضر خواهند بود نسخه کیسنجر را برای نجات دنیا عملی نمایند یا این نسخه به دلیلی ساده مورد بی توجهی قرار می گیرد و آن این که تهدید حقیقی ارزش ها و تمدن غربی در داخل این تمدن نهفته است و نه در خارج.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1088

به "آیا فروپاشی نظام جهانی نزدیک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا فروپاشی نظام جهانی نزدیک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید