آیا 3 روز برای نزدیکی آمریکا و هند کافی است؟

به گزارش مجله ابوذریون، خبرنگاران: رسانه های چین پس از ملاقات باراک اوباما و ناریندرا مودی نزدیکی آمریکا به هند را غیرواقعی و کوشش در جهت پهن کردن دام برای هند تلقی نموده اند.

آیا 3 روز برای نزدیکی آمریکا و هند کافی است؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، باراک اوباما در زمان ورود به هند لیست بلندی از موضوعات مورد بحث با ناریندرا مودی را آماده نموده بود اما 45 دقیقه آغازین ملاقات بحث بر روی یک محور متمرکز بود: چین.

اوباما و مشاورانش متوجه این موضوع شده اند که ارزیابی مودی از افزایش نفوذ چین در سطح جهانی و به ویژه منطقه آسیا با استراتژی آنها بسیار نزدیک است. به همین دلیل نخست وزیر هند با امضاء بیانیه مشترک با موضوع انتقاد از پکن به دلیل تحریک همسایگان خود در منطقه دریای چین جنوبی موافقت کرد. مودی همچنین خواهان احیاء یک شبکه امنیتی با مشارکت آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا شد. نخست وزیر هند علاوه بر این خواهان ایفای نقش بیشتری از سوی هند در اجلاس همکاری مالی آسیا پاسیفیک شد تا بتواند از این طریق بر کاهش میزان نفوذ چین یاری نموده و باعث توازن قدرت در این منطقه گردد.

هند به صورت تاریخی رقابت و بدبینی خاصی نسبت به چین دارد و پیش از این قصد داشت به عنوان یک شخصیت مستقل در عرصه بین المللی خودنمایی کند و به همین دلیل از نزدیکی بیش از اندازه به آمریکا امتناع می کرد. اما نخست وزیر جدید هند نه تنها علاقمند به نزدیکی بیشتر به آمریکا است بلکه خواهان بازبینی در روابط دو کشور در دوره ای است که چین درحال قدرت دریافت از لحاظ مالی، نظامی و سیاسی است.

قوت دریافت احتمال نزدیکی میان هند و آمریکا واکنش چین را به همراه داشته. خبرگزاری رسمی شینهوا با غیرواقعی خواندن نزدیکی میان آمریکا و هند با اشاره به ممانعت از حضور مودی در آمریکا و اختلافات دو کشور درخصوص بازداشت دیپلمات هندی به دلیل سوء استفاده از یک پیشخدمت منزل در آمریکا در مطلبی نوشت: مسلما با توجه به اختلاف عمیق میان آمریکا و هند بر سر میائلی مانند تغییرات آب و هوایی، اختلافات در بخش کشاورزی و همکاری در حوزه انرژی هسته ای سه روز زمان کافی برای تبدیل شدن اوباما و مودی به دوستانی واقعی نیست. گلوبال تایمز یک روزنامه چینی دیگر بود که هشدار داد آمریکا درحال پهن کردن دام برای هند است. به اعتقاد این روزنامه غرب یک الگوی ثابت فکری را بوجود آورده که در آن اژدهای چین و فیل هند رقبای طبیعی برای یکدیگر به شمار می فرایند.

البته مقامات آمریکایی به شیوه ای دیپلماتیک و رندانه به این نگرانی ها پاسخ داده اند. بنجامین رود مشاور معاون امنیت ملی اوباما گفت: شیوه ای که آمریکا وهند به یکدیگر نزدیک شده اند مربوط به مسائل اسیای میانه بوده و نباید به منزله تقابل با چین و یا حتی مهار چین تلقی گردد. در عوض آنچه مشاهده می گردد از دید من تعهد آمریکا و هند به نظم مبتنی بر قانون در این بخش از دنیاست. با اینحال تعدادی از مقامات آمریکایی حاضر در این مراسم که نخواستند نامشان فاش گردد از نزدیکی نظرات مودی و اوباما به یکدیگر ابراز شگفتی کردند.

از میان موضوعاتی که دو طرف بر روی آن توافق داشتند حضور زیردریایی های هسته ای چین در خلیج بنگال بود که برای هند یک حیاط خلوت استراتژیک به شمار می رود. حضور احتمالی موشکهای هسته ای چین تا به این اندازه نزدیک به سواحل هند قدرت بازدارندگی هسته ای دهلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 691

به "آیا 3 روز برای نزدیکی آمریکا و هند کافی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا 3 روز برای نزدیکی آمریکا و هند کافی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید