به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم

به گزارش مجله ابوذریون، رییس اتاق بازرگانی ایران می گوید ظرفیت توسعه همکاری های مالی میان ایران و پاکستان وجود دارد و تهاتر نیز یکی از گزینه های این همکاری مشترک خواهد بود.

به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم

به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی در جریان ملاقات با رییس گمرک پاکستان از ظرفیت بالای همکاری های مشترک میان دو کشور گفت و از این مقام پاکستانی خواست بعضی مسائل اجرایی در رابطه دو طرف را برای بالا بردن آمار تجاری رفع کند.

رئیس اتاق ایران با بیان این نکته که از بین 15 کشور همسایه، پاکستان برای مردم ایران، صندلی متفاوتی دارد، توضیح داد: قرابت و نزدیکی خاصی بین دو ملت ایران و پاکستان وجود دارد و دو کشور از نظر سیاسی روابط گسترده ای برقرار نموده اند هرچند متأسفانه سطح مناسبات مالی و تجاری دو کشور هم تراز با روابط سیاسی نیست.

او با ابراز امیدواری نسبت به یافتن پاسخی مناسب درباره دلیل حجم پایین روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور، تأکید کرد: بدون شک مسئله ای در سطح مناسبات رسمی ایران و پاکستان وجود دارد که حجم روابط غیررسمی آن بیشتر است. ظرفیت های بی نظیری برای توسعه و تقویت روابط و همکاری های مشترک وجود دارد؛ اما همچنان نتوانستیم موافقت نامه تجارت آزاد بین دو کشور را محقق کنیم.

شافعی به نواقص جدی در زیرساخت های گمرکات مرزی دو طرف اشاره نمود و گفت: برای بهبود سطح روابط باید این نواقص را رفع کنیم. این مسائل در حوزه حمل ونقل بین ایران و پاکستان چه از نظر ریلی و چه جاده ای وجود دارد. مدتی است که فرایند عبور و مرور کامیون از هر دو طرف مختل شده که با حل آن بخش قابل توجهی از مسائل رفع خواهد شد.

رئیس مجلس بخش خصوصی کشور از تعرفه های گمرکی و لزوم تجدیدنظر درباره آنها سخن گفت. به اعتقاد او باید طبق واقعیت های مالی هر دو کشور، درباره تعرفه های گمرکی تصمیم گرفت. بخشی از کالاهای ایرانی با کالاهای پاکستانی قابلیت تهاتر دارد، هرچند موضوع تعرفه ها روی این موضوع اثرگذار است. بر این اساس می توانیم گاز LPG بدهیم و در مقابل برنج وارد کنیم یا سیب بدهیم و در مقابل نارنگی یا انبه وارد کنیم. این موضوعات باید در گفت وگوهای مقامات دولتی مطرح و مورد توافق قرار گیرد.

شافعی ادامه داد: اتاق ایران آمادگی پذیرش هیات از اتاق پاکستان را دارد و برای اعزام یک هیات تجاری به پاکستان برنامه ریزی می نماید، چراکه معتقد است با همین رفت وآمدها می توان بخش زیادی از مسائل را رفع کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2029

به "به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید