توجه به توسعه گلخانه ها زمینه اشتغال پایدار را فراهم می کند

به گزارش مجله ابوذریون، استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت های استان و توسعه بخش کشاورزی گفت: توسعه گلخانه ها در استان مورد توجه ویژه قرارگیرد تا زمینه اشتغال پایدار در استان فراهم شود.

توجه به توسعه گلخانه ها زمینه اشتغال پایدار را فراهم می کند

غلامعلی حیدری روز پنجشنبه در جلسه با معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهادکشاورزی و رئیس شرکت شهرک های کشاورزی کشور گفت: با توجه به طبیعت و جغرافیای استان از سال های گذشته شغل مردم استان کشاورزی و دامپروری بوده است و در حوزه های دیگر به خصوص صنعت کمتر کار شده که این امر می طلبد در توسعه بخش کشاورزی و دامپروری به خصوص توسعه بخش گلخانه توجه ویژه شود.

به گفته وی، هم اکنون حدود 40 هکتار گلخانه در استان فعال است که با توجه به ظرفیت های موجود در به خصوص منابع آبی، نیروی بیکار، موقعیت جغرافیایی و آب و هوا توسعه گلخانه ها نیاز به کار جهادی دارد.

بیشتر بخوانید

وی گفت: با توسعه گلخانه بهره وی تولید افزایش و اشتغال پایدار فراهم می شود و قابلیت برداشت محصول در تمام طول سال وجود دارد که این امر باعث افزایش درآمد کشاورز و تولیدکننده می شود و در این استان به دلیل شرایط آب و هوایی، توسعه این بخش برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد کشاورزان وتولیدکنندگان ضروری است.

حیدری به کم بودن تعداد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان اشاره کرد و گفت: توسعه این زنجیره تولید از خام فروشی محصول جلوگیری و دست واسطه و دلال را از تولیدات کشاورزان کم خواهد کرد تا سود تولیدات به دست کشاورز و تولیدکننده برسد.

استاندار چهارمحال و بختیاری به بالا بودن نرخ بیکاری در استان و به طبع آن افزایش مهاجرت از روستا ها به حاشیه شهر ها و توسعه حاشیه نشینی به دلیل نداشتن شغل پایدار اشاره کرد و گفت: با افزایش مهاجرت از روستا ها به شهر ها زمینه بروز مسائل و آسیب ها افزایش یافته، که در این راستا با توسعه کشاورزی و دامداری زمینه اشتغال جوامع محلی افزایش داده شود، تا بتوان در افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامپروری، کاهش مهاجرت از روستا ها به شهر ها جلوگیری کرد.

وی به توزیع عادلانه امکانات در منطقه ها مختلف به خصوص منطقه ها محروم به عنوان یکی از سیاست های مهم و حمایتی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: باید بر اساس ظرفیت و توانمندی های که در استان وجود دارد، در ممنطقه ها مختلف سرمایه گذاری کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه می توان استان را به عنوان پایلوت سیاست دولت جمهوری اسلامی و وزارت جهادکشاورزی تبدیل کرد، گفت: در استان آماگی وجود دارد که دیدگاه، نظرات، طرح ها و راهبرد های جهادکشاورزی پیاده شود.

حیدری اضافه کرد: توسعه کشاورزی و دامداری به صورت دانش بنیان در استان مورد تاکید است و باید از ظرفیت های این بخش به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه این استان سرچمشه سه رودخانه بزرگ است و دشت های فراوان در استان وجود دارد، اضافه کرد: زمینه توسعه گلخانه و کشاورزی با استفاده از ظرفیت دانش بنیان در استان فراهم است و باید افرادی که شغل ندارند و علاقمند به کشاورزی و دامداری هستند مورد حمایت قرار گیرند تا بتوان از این فرصت برای تامین تولیدات داخلی و کیفی سازی و فروش صادرات استفاده کرد.

حیدری گفت: هم اکنون توسعه گلخانه در استان یک حرکت و جهش خوب یافته است و استقبال مردم برای توسعه گلخانه افزایش دارد و باید برای توسعه این بخش موانع و بروکراسی اداری برداشته شود و یک کار جهادی برای توسعه گلخانه دراستان انجام شود.

به گفته وی، هم اکنون در استان سد های در دست اجراست که با تامین اعتبار می توان اجرای این طرح ها را تکمیل و شبکه آبرسانی سد ها را نیز انجام داد تا بتوان از ظرفیت آن ها برای توسعه استان استفاده کرد.

وی به مدیریت صحیح بانک زمین در استان تاکید کرد و گفت: بانک زمین کار های در استان به تعهدات خود عمل نکرده و باید این بانک مدیریت شود و تعهدات خود را انجام دهد.

حیدری به آمادگی استان برای انجام کشت های راهبردی اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت های استان به خصوص سدها، دشت ها برای توسعه بخش کشاوری استفاده بهینه شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه به خسارت وارده به جوی ها و قنات ها در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: برای اجرای لایروبی و احیاء این قنا ها و چشمه ها نیاز به تامین اعتبار است تا لایروبی و احیا قنات ها برای سال زراعی جاری انجام شود.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 2298

به "توجه به توسعه گلخانه ها زمینه اشتغال پایدار را فراهم می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توجه به توسعه گلخانه ها زمینه اشتغال پایدار را فراهم می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید