شیوه نامه برگزاری آزمون های برخط دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام شد

به گزارش مجله ابوذریون، شیوه نامه برگزاری آزمون های برخط در دانشگاه و دانشکده های علوم پزشکی کشور از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد.

شیوه نامه برگزاری آزمون های برخط دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام شد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، اکنون قریب به دو دهه است که آزمون های برخط، در سطح بین المللی در حال اجراست و حرکت جامعه علمی به سمت برگزاری این آزمون ها در مکان دلخواه آزمون دهنده؛ با رعایت صحت و سلامت آزمون، آغاز شده است. اگرچه این حرکت با توجه تکنولوژی مورد احتیاج در گذر زمان رو به پیشرفت بوده است، آغاز پاندمی کوید 19، شیب تند اجرایی در برگزاری این آزمون ها حتی در کشور هایی کمتر توسعه یافته، را ناگزیر ساخته است.

آنچه در حال حاضر مورد بحث و نگرانی جامعه دانشگاهی است، اعتبار دادن به نتایج این نوع از ارزیابی ها، به عنوان ابزار سنجش برونداد فرایند های آموزشی در حوزه نظام آموزش عالی کشور است.

سرانجام پاندمی، نامشخص است و با تمام تردید های موجود، برگزاری این آزمون ها ناگزیر است؛ و اگر با نگاهی عمیق تر به مسأله نظر کنیم، قطعاً این آزمون ها به دلیل سهولت اجرا، کاهش چشمگیر هزینه ها و پیشرفت تکنولوژی، در دوران پسا کرونا نیز، ادامه خواهد داشت.

بر این اساس در گام نخست و در باب کلیات و با هدف ایجاد یکپارچگی و پاسخگویی مستدل در شکایات و ابهامات دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی که بعضاً نیز به حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت متبوع نیز ارجاع می شوند، پروتکل برگزاری آزمون های برخط در دانشگاه یا دانشکده های علوم پزشکی کشور با بهره جستن از خرد جمعی صاحب نظران وزارت متبوع و کلیه دانشگاه های علوم پزشکی، تهیه و تدوین شده است.

فرایند اجرایی حین برگزاری آزمون ها

دانشجویان حداکثر تا 10 دقیقه بعد از آغاز آزمون، مجاز به شرکت در آزمون هستند. بدیهی است سرانجام آزمون برای این آزمون دهندگان شبیه سایرین بوده و زمان اضافی به آن ها داده نخواهد شد. به عبارت دیگر اگر آزمون دهنده بخواهد به سوالات آخر برسد؛ لازم است پاسخگویی سوالات اولیه را سریعتر از زمان در نظر گرفته شده برای هر سوال انجام دهد.

در آزمون هایی با زمان زیر 30 دقیقه با توجه به اینکه با تأخیر آزمون دهنده زمان زیادی از آزمون و سؤالات را از دست می دهد، مجوز 10 دقیقه ورود، با در نظر دریافت زمان آزمون، کاهش یابد.

در صورتی که دانشجویی در ابتدا یا میانه آزمون به دلیل بروز مسائل نرم افزاری یا سخت افزاری مانند قطعی برق، قطعی اینترنت و ... دچار قطعی اینترنت گردد، لازم است در اسرع وقت با کارشناسان مرکزآزمون تماس بگیرد و نسبت به ورود مجدد به سامانه، هماهنگی و اطلاع رسانی کند. حداکثر مدت زمان مجاز برای اطلا ع رسانی قطعی اینترنت توسط دانشجو به کارشناس آزمون 5 دقیقه است. عدم تماس دانشجو با کارشناسان مرکز آزمون، به منزله عدم شرکت در آزمون است.

بهتر است دانشگاه زیرساختی را فراهم آورد تا کلیه مکالمات و درخواست های دانشجویان در این ارتباط، ثبت گردد، تا در صورت اعتراض آینده، بتواند به عنوان مدرکی مستدل، مورد استناد قرار گیرد.

حضور آنکال اساتید در حین برگزاری آزمون جهت پاسخگویی به دانشجویان برای برطرف ابهام در بعضی سؤالات، لازم است و برنامه ریزی آن بر عهده دانشکده ها خواهد بود. در عین حال با توجه به محدودیت زمانی این آزمون ها پیشنهاد می گردد سؤالات فاقد ابهام بوده و در زمینه عدم پاسخدهی به آزموندهندگان در حین آزمون، اطلاع رسانی لازم، انجام گردد.

فرایند اجرایی بعد از زمان برگزاری آزمون ها

در صورتی که دانشجو نتواند در بازه زمانی مشخص در آزمون برخط شرکت کند، تصمیمگیری در مورد وی پس از ارائه مستندات، با توجه به تعدد موارد گزارش شده و نظر معاون آموزشی دانشکده، توسط شورای آموزشی دانشکده/دانشگاه و کارگروه مربوطه، انجام می گردد.

دانشجویان لازم است حداکثر تا 24 ساعت بعد از آزمون درخواست آزمون مجدد خود را به همراه دلیل عدم شرکت در آزمون، به صورت مکتوب و همراه با مستندات به اداره آموزش دانشکده خود تحویل نمایند تا در مورد شرایط آینده آ ن ها تصمیمگیری گردد؛ در این حالت اداره آموزش دانشکده ضمن آنالیز صحت ادعای مطرح شده توسط دانشجو، در صورت تأیید اظهارات، اقدام به برگزاری آزمون مجدد به صورت حضوری یا شفاهی و یا اعلام ناتمام نمره درس با برگزاری در اولین فرصت تا قبل از نیمسال تحصیلی بعدی، خواهد نمود.

نحوه برگزاری آزمون مجدد بر اساس نظر استاد مربوطه و با نظارت اداره آموزش دانشگاه خواهد بود. در صورت غیبت غیر موجه، طبق آیین نامه، نمره دانشجو در آزمون، صفر لحاظ گردد.

لازم است نمرات نهایی حداکثر 10 روز بعد از برگزاری آزمون در سامانه آموزشی دانشگاه ثبت موقت و حداکثر یک هفته بعد، نهایی گردد. در ضمنً مهلت اعتراض دانشجو به نمرات حداکثر 3 روز بعد از ثبت اولیه نمرات است.

در صورت وجود اعتراض از سوی دانشجویان به شیوه برگزاری آزمون و یا نتیجه ارزیابی در دروس مختلف، معاون آموزشی دانشکده مربوطه باید بعد از اخذ نظرات گروه آموزشی مشکل را به همراه مستندات به اداره کل آموزش دانشگاه و کارگروه تخصصی مربوطه جهت آنالیز، ارسال نمایند. ارسال اعتراضات به وسیله دانشکده و یا نماینده هر کلاس به آموزش دانشکده، خواهد بود.

قواعد عمومی تنبیهات

با توجه به اینکه فضای آزمون های برخط، نسبت به آزمون های حضوری، ممکن است از ضریب ایمنی کمتری برخوردار باشد، به منظور آگاهی دانشجویان با عواقب و نوع اقدامات تنبیهی در نظر گرفته شده در تخلف در این آزمون ها، شایسته است مفاد مندرج در شیوه نامه اجرایی آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوب سیصدو پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نحو مقتضی، به کلیه آزمون دهندگان، اطلاعرسانی گردد.

همچنین با توجه به اینکه نقض قوانین حاکم در این دست از آزمون ها، باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به برونداد ارزیابی های برخط خواهد شد، شایسته است بر حسب مورد، بالاترین تنبیهات را برای تقلبات محرز در نظر گرفته گردد.

موارد و مصادیق تخلفات در آزمون های برخط

مطابق با ماده 33 آیین نامه انضباطی دانشجویان، تقلب عبارت است از استفاده محرز دانشجو از اطلاعات، تجهیزات یا امکانات به نحوی که مجاز نباشد، با قصد قبلی برای ارائه نتیجه یک فعالیت آموزشی موظف؛ متخلف به تنبیه بند 6 در درس یا آزمون های مربوطه و متناسب با نوع تقلب، به یکی از تنبیهات بند های 1 تا 5 و در صورت تکرار علاوه بر تنبیه بند 6، به یکی از تنبیهات بند های 9 تا 12 در شیوه نامه اجرایی امتحانات سرانجام ترم محکوم می گردد. برای دریافت شیوه نامه برگزاری آزمون های برخط در دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی کشور اینجا کلیک کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 1590

به "شیوه نامه برگزاری آزمون های برخط دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه نامه برگزاری آزمون های برخط دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید