پای فرونشست ها به شاهرود هم باز شد

به گزارش مجله ابوذریون، معاون استاندار و فرماندار شاهرود با اشاره به استعداد بالای این شهرستان در حوزه کشاورزی از فقدان اتصال این شهرستان به یک منبع جاری آب به عنوان مشکل جدی این حوزه نام برد و گفت: افت سطح سفره های زیرزمینی و پایین رفتن سطح آب در چاه های کشاورزی منجر به فرونشست هایی در این منطقه گردیده است.

پای فرونشست ها به شاهرود هم باز شد

محمد کرم محمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین درخواست و مطالبه ما در این بخش توجه به آبخیزداری و افزایش اعتبارات این بخش است.

وی با بیان اینکه استفاده درستی از منابع آبی در کشور صورت نمی گیرد، اضافه کرد: توسعه سیستم های نوین آبیاری در حوزه کشاورزی و توجه جدی به تغییر الگوی کشت یک امر لازم است.

معاون استاندار سمنان از کشاورزی و دامداری به عنوان مهمترین بخش مولد در شرق استان نام برد و گفت: این بخش ها به شدت به آب وابسته است و هرگونه برنامه ریزی برای توسعه در این بخش منوط به مدیریت درست منابع آبی و تامین منابع جدید در این بخش است.

وی از وجود بالغ بر 36 هزار هکتار اراضی قابل کشت در این شهرستان اطلاع داد و اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 15 هزار هکتار باغات میوه و 13 هزار هکتار از اراضی شهرستان نیز زیر کشت محصولات زراعی است.

محمدی با اشاره به وسعت 36 هزار هکتاری اراضی کشاورزی در این شهرستان اظهار داشت: تنها 6500 هکتار از این اراضی و باغات مجهز به سیستم های نوین آبیاری و از جمله آبیاری تحت فشار و قطره ای است.

وی بر لزوم توجه به الگوی کشت در منطقه تاکید و توضیح داد: کشت محصولات کم آبر و جایگزینی باغات و محصولات با احتیاج آبی کمتر در دستور کار جهادکشاورزی و کشاورزان و بهره برداران منطقه واقع شده است.

فرماندار شاهرود از این شهرستان به عنوان قطب فراوری انگور در کشور نام برد و گفت: سال جاری بالغ بر 80 هزار تن انگور از تاکستان های این شهرستان برداشت گردیده است.

وی با اشاره به وقوع سیل و سرمازدگی در مناطقی از این شهرستان ادامه داد: سیل و سرمازدگی خسارت هایی به کشاورزان و باغداران شهرستان وارد نموده که امید است از محل اعتبارات این بخش از کشاورزان شاهرودی حمایت گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: abuzariyon.ir شناسه مطلب: 53

به "پای فرونشست ها به شاهرود هم باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای فرونشست ها به شاهرود هم باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید